Pielgrzymka do Meksyku 2024 – relacja

Pielgrzymka do Meksyku 2024 Matka Boża Guadalupe Puebla Acapulco Mexico City Parafia Poniatowa Archidiecezja Lubelska Lublin foto 1

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – relacja:W środę 31 stycznia grupa pielgrzymów z Poniatowej oraz zaprzyjaźnionych parafii, pod opieką Księdza Łukasza Protasiewicza, wyruszyła w niezapomnianą podróż do oddalonego o przeszło 10 tysięcy kilometrów Meksyku. Zapraszamy na relację z kilkunastodniowego pobytu w Guadalupe oraz innych słynnych meksykańskich destynacjach.

Meksyk – cudowne miejsce pełne kolorów i kontrastów, w którym czas płynie swoim rytmem, gdzie współczesna kultura i obyczaje są silnie osadzone w dziedzictwie prekolumbijskich cywilizacji. To kraj barwnych strojów, wszechobecnej muzyki i bogactwa kulinarnej tradycji. Jednak dla większości z nas Meksyk to ziemia Matki Bożej z Guadalupe, do której tak jak my pielgrzymują każdego roku miliony wiernych z całego świata.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap I

Początek pielgrzymki upłynął na zwiedzaniu stolicy, które rozpoczęliśmy od placu Konstytucji, zwanego przez miejscowych Zócalo. To serce Miasta Meksyk, miejsce o bogatej historii i kulturze. Nieopodal znajduje się imponująca Katedra Metropolitarna, największa barokowa świątynia z figurą Chrystusa od Trucizny a przed świątynią można zobaczyć wyjątkowy pomnik bliskiego sercu każdego Polaka – Świętego Jana Pawła II. Wyjątkowy gdyż odlany z kluczy, które Meksykanie ofiarowali jako wyraz wdzięczności i symbol, że Papież z Polski miał klucze do ich serc. Święty Jan Paweł II, który aż pięciokrotnie tutaj pielgrzymował jest autentycznie kochany przez Meksykanów. Kult świętego Papieża jest mocno rozwinięty, a jego liczne pomniki tylko to potwierdzają.

W pobliżu Katedry mogliśmy zobaczyć ruiny Templo Mayor, głównej świątyni Tenochtitlanu, starożytnej stolicy Azteków. Te starożytne pozostałości przypominają nam o bogatej historii i kulturze prekolumbijskiej, która istniała przed przybyciem Hiszpanów. Popołudniu udaliśmy się na zwiedzanie pływających ogrodów do dzielnicy Xochimilco, gdzie podczas rejsu łódkami po kanałach próbowaliśmy meksykańskiej kuchni przy akompaniamencie najprawdziwszych mariachi.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap II

Następnego dnia wyruszyliśmy na zwiedzanie kolejnych miejsc w stolicy Meksyku. Na początek Plac Trzech Kultur, symbolizujący złożoną historię kraju, gdzie spotykają się wpływy indiańskie, hiszpańskie i współczesne. Następnie udaliśmy się do Sanktuarium Matki Boskiej z Guadalupe aby pokłonić się Królowej Meksyku. Pierwsze spotkanie z Guadalupaną, jak zwykli nazywać Maryję Meksykanie, było najważniejszym a zarazem najbardziej wyczekiwanym przeżyciem całej pielgrzymkido Meksyku 2024. Jej cudowny wizerunek na tilmie, zawieszony wysoko nad głównym ołtarzem widoczny jest z każdego miejsca ogromnej bazyliki. Po mszy świętej mieliśmy czas na indywidualną modlitwę by w ciszy powierzyć jej osobiste intencje.

Następnie kontynuowaliśmy zwiedzanie sanktuarium, nawiedziliśmy kaplicę na wzgórzu Tepeyac, gdzie Matka Boska ukazując się 12 grudnia 1531 roku Juanowi Diego prosiła aby wybudować tutaj świątynię ku jej czci. Ze wzgórza roztaczał się niezapomniany widok na piękne ogrody, całe sanktuarium oraz panoramę przytłaczającego wielkością miasta Meksyk.

Potem udaliśmy się do Teotihuacan, fascynującego miejsca pełnego tajemnic i historii, gdzie podziwialiśmy Piramidę Słońca i Piramidę Księżyca, Aleję Zmarłych, fresk z jaguarem oraz inne imponujące budowle pozostawione przez starożytnych mieszkańców. W lokalnym zakładzie zobaczyliśmy jak obrabiany jest obsydian – najpopularniejszy z tutejszych kamieni a także dowiedzieliśmy się ile rzeczy można wytworzyć z agawy. Poznając miejscowe tradycje mogliśmy spróbować słynnej tequili a podczas obiadokolacji w lokalnej restauracji kolejnych smaków i specjałów meksykańskiej kuchni.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap III

Nowy dzień rozpoczęła długa podróż na południe do miasta Oaxaca. Katedra, wznosząca się na głównym placu miasta, była pierwszym przystankiem na naszej trasie. Jej imponująca fasada i majestatyczne wnętrze zachwycały nas swoją monumentalnością i pięknem architektonicznym.

W dalszej kolejności odwiedziliśmy lokalną halę targową, gdzie mogliśmy zapoznać się z miejscowym folklorem, kulturą i tradycjami. Rękodzieło, wyroby rzemieślnicze, ubrania i lokalne przysmaki sprawiły, że ta wizyta była niezapomnianym doświadczeniem. Na koniec nawiedziliśmy Kościół Santo Domingo, znany z przepięknej barokowej dekoracji wnętrza. Malowidła, rzeźby i złote zdobienia sprawiają, że to miejsce jest prawdziwym klejnotem sztuki sakralnej. Przypadek sprawił, że niektórzy oczekując na wejście do świątyni mogli zobaczyć jedyne w swoim rodzaju lokalne uroczystości ślubne.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap IV

Następny dzień to zwiedzanie przedhiszpańskiej stolicy Monte Albán – to podróż w głąb historii i kultury Meksyku. Położone na wzgórzu pozostałości starożytnego miasta, urzekają pięknymi widokami oraz bogactwem zabytków archeologicznych, w tym słynnych płaskorzeźb Tancerzy oraz grobowców, które rzucają światło na życie i zwyczaje dawnych mieszkańców tego regionu.

Kolejnym punktem naszej trasy była miejscowość Tule gdzie oprócz uroczego ryneczku zobaczyliśmy najstarsze i największe drzewo – cypryśnik meksykański, którego wiek określany jest na ponad 2000 lat. Zwieńczeniem tego niezwykłego dnia była wizyta w zakładzie produkującym słynny mezcal, gdzie po zapoznaniu z procesem produkcji tego trunku mogliśmy spróbować jego specyficznego smaku.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap V

Kolejny etap pielgrzymkido Meksyku 2024 i kolejna podróż tym razem w kierunku Puebli nazywanej też „Miastem Aniołów”, do której dotarliśmy wieczorem. Po drodze zwiedziliśmy Sanktuarium Michała Archanioła, położone w malowniczym, typowym meksykańskim miasteczku San Miguel de Milagro oraz miasto Cacaxtla, gdzie zwiedziliśmy stanowisko archeologiczne znane z zachowanych na ścianach malowideł, które datowane są na okres prekolumbijski. To fascynujące miejsce pozwoliło nam zagłębić się w historię i kulturę starożytnych cywilizacji Meksyku.

Puebla to urocze pełne zieleni i kolorowych kamienic jedno z ważniejszych miast Meksyku. Zwiedzanie rozpoczęliśmy od historycznego centrum miasta, gdzie z podziwem przyglądaliśmy się kolorowym fasadom i tradycyjnej architekturze. Zwiedziliśmy imponującą Katedrę, majestatycznie wznoszącą się na głównym placu miasta, której wnętrze i bogactwo sztuki sakralnej zachwyciły nas swoim przepychem. Kaplica Różańcowa kościoła św. Dominika w Puebli, znana jako „ósmy cud świata”, to zapierające dech w piersiach prawdziwe arcydzieło baroku meksykańskiego. Po wejściu do kaplicy, oczom pielgrzymów ukazuje się niezwykłe bogactwo dekoracji, a w centralnym punkcie, ubrana w przepiękną suknię figura Matki Bożej, stanowi serce modlitwy i czci wiernych. Całość uzupełniona jest przepychem złoconej sztukaterii i mnóstwem ręcznie wykonanych zdobień i detali, które wspaniale dopełniają jej wyjątkowy charakter.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap VI

Z Puebli udaliśmy się w długą podróż do Acapulco, wstępując po drodze do Huejotzingo gdzie zwiedzaliśmy położone na terenie byłego klasztoru Muzeum Ewangelizacji. To symboliczne miejsce, ukazujące historię chrystianizacji Meksyku przez hiszpańskich zakonników i choć skromne, emanuje duchowością i historią, co sprawia, że jest niezwykle znaczące dla miejscowej społeczności. Tutaj można lepiej zrozumieć, jak religia i kultura splatają się w tym regionie, kształtując jego tożsamość.

No i dotarliśmy Perła Pacyfiku, Acapulco – dwa dni upalnego lata w środku polskiej zimy. Czas odpoczynku i relaksu po kilku dniach intensywnego pielgrzymowania. Plaża, gorący piasek, kąpiele w oceanie wszystko do woli i na wyciągnięcie ręki. Dla chętnych popołudniowy rejs statkiem po zatoce, oglądanie luksusowych posiadłości znanych osobowości świata polityki, sportu czy biznesu, cudowny zachód słońca a także wieczorny wyjazd na ekstremalne skoki ze skał do wody Quebrada, to tylko niektóre z niezapomnianych wrażeń. I w całym tym luksusie można powiedzieć nowe doświadczenie – codzienna Eucharystia sprawowana nie jak dotychczas w świątyni, a w hotelowej świetlicy.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap VII

Czas szybko mija, wypoczęci i opaleni wyjeżdżamy do Taxco – miasta kojarzonego z wyrobami ze srebra. Położone na zboczu góry miasto wpisane na listę Pueblos Magicos (czyli miasteczek magicznych) zachwyca nas niepowtarzalnym urokiem i klimatem. Wąskie, brukowane uliczki, otoczone kamienicami z białymi ścianami i czerwonymi dachówkami, tworzą malowniczy krajobraz, który przywodzi na myśl śródziemnomorskie miasteczka.

Spacerując uliczkami, mogliśmy podziwiać piękno kolonialnej zabudowy ciesząc się urokiem tego malowniczego miejsca. Dodatkową atrakcję stanowi nocleg w hotelu usytuowanym na szczycie wzniesienia, do którego dostajemy się jadąc czwórkami w gondolach prowadzącej na szczyt kolejki linowej (widoki niesamowite). Podążając z powrotem w stronę miasta Meksyk zatrzymujemy się w przepięknej Hacjendzie Vista Hermosa, w której poza smacznym obiadem mogliśmy kolejny raz doświadczyć piękna meksykańskiej przyrody i historii.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Etap VIII

Niedzielę – ostatni dzień pielgrzymkido Meksyku 2024 – w całości spędziliśmy na spotkaniu z Maryją w Guadalupe. Był to dla wszystkich wyjątkowo ważny i poruszający czas. W tym świętym nie tylko dla Meksykanów miejscu chcieliśmy podziękować za spędzony czas oraz prosić o opiekę i szczęśliwy powrót do domu. Po Eucharystii pełni wdzięczności stojąc przed przed bazyliką przy pomniku Jana Pawła II wspólnie zaśpiewaliśmy znaną w Meksyku pieśń La Guadalupana, która można powiedzieć opowiada historią tutejszego objawienia.

To miejsce, dla Meksykanów tak samo święte, jak dla Polaków Jasna Góra, stanowi serce ich wiary i kultury. Tutaj każdy krok jest przepełniony głębokim szacunkiem i oddaniem Matce Bożej z Guadalupe – ich Królowej. Na teren sanktuarium przybywa tysiące rodzin, często z malutkimi dziećmi, aby oddawać cześć Maryi dziękując Jej za opiekę. Widok ten potwierdza niezwykle silną duchową więź Meksykanów z Matką z Guadalupe. To pożegnalne spotkanie z Maryją było dla nas momentem głębokiej refleksji, modlitwy i oddania, które na zawsze pozostanie w naszych sercach. Wszyscy pielgrzymi z pewnością zabrali ze sobą do domu nie tylko piękne wspomnienia, ale także umocnienie wiary i nadziei, które wynieśli z tego świętego miejsca.

Pielgrzymka do Meksyku 2024 – Podziękowania

Pragniemy podziękować księdzu Łukaszowi oraz księdzu Sylwestrowi, a także pozostałym pięciu kapłanom za codzienne Eucharystie, poruszające katechezy, a także za każde dobre słowo, uśmiech i serdeczność, które sprawiły, że nasza pielgrzymkado Meksyku 2024 była jeszcze bardziej wyjątkowa i pełna wartościowych doświadczeń. Nie sposób wszystkiego opisać słowami. Pozostałe wrażenia zostaną w naszych sercach oraz na niezliczonych fotografiach.

Pielgrzymi z Poniatowej

Napisz komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *